ΑΝΑΖΗΤΗΣΙΣ

(Δίπτυχο φυλλάδιο ποὺ μοιράσθηκε στὰ παιδιὰ τοῦ Κατηχητικοῦ).
Παρακάτω τὸ κείμενο καὶ σὲ μορφὴ Word ↓

Βασίλειος Μέγας

– «Ν μιμηθομε τς μέλισσες. κενες οτε σ λα τ νθη πετον, οτε λα προσπαθον ν τ πάρουν, ταν καθίσουν σ κάποιο π ατά. Παίρνουν μονάχα σα χρειάζονται γι τν ργασία τους κα τ πόλοιπ τ παρατον κα φεύγουν. τσι κα μες. ς παίρνουμε π ατ πο βλέπουμε κα κομε γύρω μας, μόνον σα εναι ληθινά, χρήσιμα κα φέλιμα. Τ πόλοιπα ς τ φήνουμε πίσω μας».

– «Κα πως, κόβοντας τ τριαντάφυλλο, ποφεύγουμε τ γκάθια τς τριανταφυλλις, τσι κα π ατ πο μς προσφέρονται, ς διαλέγουμε ,τι εναι καλ κα χρήσιμο, κα ς φυλαγόμαστε π ,τι εναι βλαβερ κα πιζήμιο».

  
* * *

Γρηγόριος Θεολόγος

– «ρχ κα τέλος σ λα τ πράγματα ν βάζεις τν Θεό».

Ὅταν, γιὰ παράδειγμα, ἀρχίζεις τὸ φαγητό σου καὶ ὅταν τὸ τελειώνεις, νὰ κάνεις τὸν σταυρό σου, νὰ δοξάζεις τὸν Θεὸ καὶ νὰ προσεύχεσαι γιὰ τὰ παιδάκια ποὺ πεινοῦν στὸν κόσμο.

Ὅταν ἀρχίζεις νὰ μελετᾶς τὰ μαθήματά σου καὶ ὅταν τελειώνεις, πάλι τὸ ἴδιο νὰ κάνεις.

Ὅταν πέφτεις νὰ κοιμηθεῖς καὶ ὅταν ξυπνᾶς, νὰ θυμᾶσαι πάντα τὸν Θεό.

– «Πι συχν κι π’ τν ναπνοή μας ς εναι προσευχή μας»!

 
* * *

ωάννης Χρυσόστομος

– « καλ φιλία εναι θησαυρός. Ο στενοχώριες τς ζως γίνονται πι βαριές, ν δν πάρχει κάποιος φίλος ν τς μοιραστες».

Μὲ τοὺς φίλους μας, ὅταν μοιραζόμαστε τὶς λύπες, αὐτὲς γίνονται πιὸ ἐλαφρές. Ὅταν μοιραζόμαστε τὶς χαρές, αὐτὲς μεγαλώνουν.


πολυτκιον. χος α΄.

Τος τρες μεγίστους φωστρας τς τρισηλίου Θεότητος, τος τν οκουμένην κτσι δογμάτων θείων πυρσεύσαντας· τος μελιῤῥύτους ποταμος τς σοφίας, τος τν κτίσιν πσαν θεογνωσίας νάμασι καταρδεύσαντας· Βασίλειον τν μέγαν κα τν Θεολόγον Γρηγόριον, σν τ κλειν ωάννη, τ τὴν γλτταν χρυσοῤῥήμονι· πάντες ο τν λόγων ατν ρασταί, συνελθόντες μνοις τιμήσωμεν· ατο γρ τ Τριάδι πρ μν ε πρεσβεύουσιν.


Μετάφρασις

Τοὺς τρεῖς μεγίστους φωστῆρες τῆς Θεότητος ἡ ὁποία εἶναι τρισήλιος, δηλαδὴ τρισυπόστατος[1]· αὐτοὺς ποὺ φώτισαν[2] τὴν οἰκουμένη μὲ τὶς ἀκτῖνες τῶν θείων δογμάτων (ἀληθειῶν)· τοὺς γλυκεῖς σὰν μέλι[3] ποταμοὺς τῆς σοφίας, ποὺ πότισαν ὅλη τὴν κτίση μὲ τὰ νάματα[4] τῆς θεογνωσίας[5]· τὸν Βασίλειο τὸν μέγα καὶ τὸν Θεολόγο Γρηγόριο, μαζὶ μὲ τὸν ξακουστὸ[6] Ἰωάννη, ποὺ ἡ γλῶσσά του λαλεῖ χρυσὰ λόγια[7]· ὅλοι ἐμεῖς ποὺ ἀγαποῦμε τοὺς λόγους τους, ἀφοῦ συναχθοῦμε (συγκεντρωθοῦμε στὴν ἐκκλησία), ἂς τοὺς τιμήσουμε μὲ ὕμνους· διότι αὐτοὶ πρεσβεύουν[8] πάντα ὑπὲρ ἡμῶν πρὸς τὴν ἁγία Τριάδα.

 
Β. Γιαννουσᾶ - Πρεσβυτέρα Ἰωάννα
Ἐπιμέλεια: π. Δημήτριος



[1] Οἱ τρεῖς Ἱεράρχες, μαζὶ μὲ τοὺς ἄλλους μεγάλους πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας (κυρίως τοὺς Καππαδόκες), μᾶς δίδαξαν ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι τρισυπόστατος, δηλαδὴ κοινωνία τριῶν ὑποστάσεων (προσώπων). Ὁ Θεὸς εἶναι μὲν ἕνας, ἀλλὰ δὲν εἶναι μόνος· εἶναι κοινωνία προσώπων, ὅπως εἴπαμε. Γιὰ νὰ μᾶς βοηθήσουν νὰ τὸ καταλάβουμε καλύτερα αὐτὸ οἱ σοφοὶ Καππαδόκες χρησιμοποίησαν τὸ παράδειγμα τοῦ ἡλίου, ποὺ εἶναι τὸ καλύτερο γιὰ τὸν Θεό. Δὲν τὸν παρομοίασαν ὅμως μὲ ἕναν ἥλιο, ἀλλὰ μὲ τρεῖς. Ἔτσι βγῆκε ἡ φράση «τρισήλιος Θεότης». Ὁ δὲ ἱερὸς ὑμνογράφος ἐδῶ παραλληλίζει πολὺ ὄμορφα τοὺς τρεῖς Ἱεράρχες πρὸς τὰ τρία θεῖα πρόσωπα. Τοὺς ὀνομάζει καὶ αὐτοὺς φωστῆρες, ποὺ σημαίνει λαμπτῆρες, δηλαδὴ φωτεινὰ σώματα, σώματα ποὺ φωτίζουν, ὅπως ὁ ἥλιος, ἡ σελήνη καὶ τὰ ἄστρα.
[2] Πυρσεύω (ἀπὸ τὴν λέξη πυρσὸς) σημαίνει ἀνάβω, καίω, φωτίζω.
[3] Μελίῤῥυτος εἶναι αὐτὸς ποὺ στάζει μέλι. Μεταφορικὰ εἶναι ὁ γλυκὺς σὰν μέλι, ὁ ἡδύς.
[4] Νάμα γενικῶς εἶναι αὐτὸ ποὺ ρέει (ὅπως τὸ νερό, ἰδίως τῆς πηγῆς). Νάμα στὴν Ἐκκλησία λέμε καὶ τὸν γλυκὸ ἐρυθρὸ οἶνο ποὺ χρησιμοποιοῦμε στὴν θεία κοινωνία.
[5] Θεογνωσία εἶναι ἡ γνώση τοῦ Θεοῦ.
[6] Κλεινὸς εἶναι αὐτὸς ποὺ ἔχει κλέος, δηλαδὴ δόξα, ὁ ἔνδοξος, ὁ περίφημος, ὁ διάσημος, ὁ ὀνομαστός, ὁ ξακουστός. Ἡ πόλη τῶν Ἀθηνῶν, γιὰ παράδειγμα, ὀνομάζεται «κλεινὸν ἄστυ», δηλαδὴ πολὺ ξακουστὴ καὶ φημισμένη πόλη.
[7] Χρυσοῤῥήμων εἶναι αὐτὸς ποὺ λαλεῖ χρυσοὺς λόγους, δηλαδὴ σοφούς. Εἶναι ὁ χρυσομίλητος, ὁ χρυσόστομος.
[8] Τὸ ρῆμα πρεσβεύω ἔχει πολλὲς σημασίες. Γιὰ τοὺς ἁγίους τὸ χρησιμοποιοῦμε συνήθως μὲ τὴν σημασία τοῦ μεσιτεύω, μεσολαβῶ, ποὺ σημαίνει προσεύχομαι στὸν Θεὸ γιὰ τοὺς ἄλλους.

"Ἀρχὴ καὶ τέλος σὲ ὅλα τὰ πράγματα νὰ βάζεις τὸν Θεό."

Γρηγόριος ὁ Θεολόγος

ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ

apolytikion

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Τηλέφωνον: 2441021510
Fax: 2441021510
E-mail: info@inagk.gr

Ἀβέρωφ & Ν. Πλαστῆρα 39
(Νέα Ἀγορὰ)
T.K. 431 32

x
ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ

Τὰ κείμενα ποὺ φιλοξενοῦνται στὴν ἱστοσελίδα μας, ὡς πρὸς τὸ ἰδιαίτερο περιεχόμενο καὶ τὰ μορφολογικὰ χαρακτηριστικά τους ἀπηχοῦν ἰδέες, σκέψεις, θέσεις καὶ ἀντιλήψεις τῶν συντακτῶν καὶ συγγραφέων τους. Ἀρχή μας ἀποτελεῖ ἡ ἀπόδοσις τοῦ ὀφειλομένου σεβασμοῦ πρὸς τὴν ἐλευθερία διατυπώσεως προσωπικῆς γνώμης, ἐπιλογῆς ὕφους, γλωσσικοῦ ἰδιώματος ἢ συστήματος γραφῆς, ἤτοι τοῦ μονοτονικοῦ λεγομένου ἢ τοῦ πολυτονικοῦ — ἐμεῖς «φανατικὰ» καὶ ἀμετανόητα ἀκολουθοῦμε τὸ δεύτερο, αὐτὸ προκρίνουμε, αὐτὸ προτείνουμε, αὐτὸ προτιμοῦμε· καὶ θὰ θέλαμε, εἶναι ἀλήθεια, ὅλα τὰ κείμενα νὰ δημοσιεύαμε στὸ πολυτονικό, ὥστε, ὅπως καὶ κάποιοι λένε, νὰ μὴ προκαλεῖται «ὀπτικὴ μόλυνση στὸν ἱστοχῶρο μας» ἀπὸ τὴν ἀκρωτηριασμένη γραφή. Κάτι τέτοιο ὅμως ἀπαιτεῖ χρόνο καὶ γνώσεις, ποὺ ὅλοι δὲν ἔχουν. Μακάρι νὰ βρεθοῦν πρόσωπα ἱκανὰ καὶ πρόθυμα νὰ βοηθήσουν στὴν προσπάθεια αὐτή.

√ Ἐξυπακούεται ὅτι δὲν μποροῦν νὰ γίνουν δεκτὰ κείμενα τὰ ὁποῖα δὲν συνάδουν πρὸς τὸ διῆκον πνεῦμα τῆς ἱστοσελίδος.

ΕΚ ΤΟΥ Ι. ΝΑΟΥ