ΑΝΑΖΗΤΗΣΙΣ

Καθὼς ὁ Γνωστικισμὸς ἀπολυτοποιεῖ τὴν γνώση καὶ προβάλλει αὐτὴν ὡς τὸ μόνον μέσον ἀπολυτρώσεως, δὲν θὰ ἔσφαλλε κανεὶς ἀναζητώντας τὶς ρίζες του στὴν πρώτη ἀνθρώπινη ἀστοχία, ἐκείνην τῆς βρώσεως ἀπὸ τοῦ ξύλου «τοῦ εἰδέναι γνωστὸν καλοῦ καὶ πονηροῦ»[1], ἀπὸ τοῦ δένδρου δηλαδὴ τῆς γνώσεως, ὅπως ἁπλοϊκὰ λέγεται.

* * *

Μὲ τὸ ὄνομα Γνωστικισμὸς χαρακτηρίζεται μέγας ἀριθμὸς φιλοσοφικο-θρησκευτικῶν συστημάτων, τὰ ὁποῖα ἐπιδιώκουν τὴν ἀπολύτρωση μέσῳ τῆς γνώσεως. Συναντᾶται στὸν ἰνδουϊσμό, στὸν βουδδισμό, στὸν βραχμανισμὸ καὶ σὲ κάθε ἄλλη θρησκεία. Στὸν ἑλληνιστικὸ χῶρο ἀπαντᾷ ὡς πολύμορφο θρησκευτικὸ κίνημα ποὺ προῆλθε ἀπὸ ἀνάμειξη στοιχείων διαφόρων προελεύσεων. Θὰ μπορούσαμε νὰ ποῦμε ὅτι ὁ ἑλληνικὸς Γνωστικισμὸς ἔχει κυρίως ὡς βάση τὸν πλατωνισμὸ ἀναμεμιγμένο μὲ ὀρφικές, πυθαγόρειες, στωϊκὲς καὶ ἄλλες ἀντιλήψεις, βαβυλωνιακὰ καὶ περσικὰ στοιχεῖα, ἀστρολογία, ἀποκρυφισμό, φρυγικὲς καὶ αἰγυπτιακὲς θρησκευτικὲς δοξασίες, ἰουδαϊσμὸ καὶ ὅ,τι ἄλλο μπορεῖ κανεὶς νὰ φαντασθεῖ. Ὅλα αὐτὰ ἀνέμειξαν κάποιοι μὲ τὸν Χριστιανισμὸ καὶ ἔτσι προῆλθε ὁ χριστιανικὸς Γνωστικισμός, πρόδρομος τοῦ ὁποίου ὑπῆρξε ὁ γνωστὸς ἀπὸ τὴν Κ.Δ. Σίμων ὁ Μάγος[2]. Ἀπὸ τότε διαμορφώθηκαν πολυάριθμα γνωστικὰ συστήματα.

Εἶναι δηλαδὴ ὁ Γνωστικισμὸς πανάρχαιο καὶ παγκόσμιο σύστημα ποὺ φθάνει μέχρι τὶς ἡμέρες μας. Ἡ παρουσία του σήμερα, ὅπως θὰ δοῦμε σὲ ἑπόμενα ἄρθρα μας, εἶναι ἄλλοτε συγκεκαλυμμένη, ἄλλοτε ἀπροκάλυπτη.

 



[1] Γεν. β΄ 9.
[2] Πράξ. η΄ 9-25.

"Ἀρχὴ καὶ τέλος σὲ ὅλα τὰ πράγματα νὰ βάζεις τὸν Θεό."

Γρηγόριος ὁ Θεολόγος

ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ

apolytikion

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Τηλέφωνον: 2441021510
Fax: 2441021510
E-mail: info@inagk.gr

Ἀβέρωφ & Ν. Πλαστῆρα 39
(Νέα Ἀγορὰ)
T.K. 431 32

x
ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ

Τὰ κείμενα ποὺ φιλοξενοῦνται στὴν ἱστοσελίδα μας, ὡς πρὸς τὸ ἰδιαίτερο περιεχόμενο καὶ τὰ μορφολογικὰ χαρακτηριστικά τους ἀπηχοῦν ἰδέες, σκέψεις, θέσεις καὶ ἀντιλήψεις τῶν συντακτῶν καὶ συγγραφέων τους. Ἀρχή μας ἀποτελεῖ ἡ ἀπόδοσις τοῦ ὀφειλομένου σεβασμοῦ πρὸς τὴν ἐλευθερία διατυπώσεως προσωπικῆς γνώμης, ἐπιλογῆς ὕφους, γλωσσικοῦ ἰδιώματος ἢ συστήματος γραφῆς, ἤτοι τοῦ μονοτονικοῦ λεγομένου ἢ τοῦ πολυτονικοῦ — ἐμεῖς «φανατικὰ» καὶ ἀμετανόητα ἀκολουθοῦμε τὸ δεύτερο, αὐτὸ προκρίνουμε, αὐτὸ προτείνουμε, αὐτὸ προτιμοῦμε· καὶ θὰ θέλαμε, εἶναι ἀλήθεια, ὅλα τὰ κείμενα νὰ δημοσιεύαμε στὸ πολυτονικό, ὥστε, ὅπως καὶ κάποιοι λένε, νὰ μὴ προκαλεῖται «ὀπτικὴ μόλυνση στὸν ἱστοχῶρο μας» ἀπὸ τὴν ἀκρωτηριασμένη γραφή. Κάτι τέτοιο ὅμως ἀπαιτεῖ χρόνο καὶ γνώσεις, ποὺ ὅλοι δὲν ἔχουν. Μακάρι νὰ βρεθοῦν πρόσωπα ἱκανὰ καὶ πρόθυμα νὰ βοηθήσουν στὴν προσπάθεια αὐτή.

√ Ἐξυπακούεται ὅτι δὲν μποροῦν νὰ γίνουν δεκτὰ κείμενα τὰ ὁποῖα δὲν συνάδουν πρὸς τὸ διῆκον πνεῦμα τῆς ἱστοσελίδος.

ΕΚ ΤΟΥ Ι. ΝΑΟΥ