ΑΝΑΖΗΤΗΣΙΣ
Νικολάου Βελιμίροβιτς
Γιὰ τὴν ἀνισότητα
Ἁγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς ἐπισκόπου Ἀχρίδος
«Κανένας δεν ευθύνεται για το ότι δεν ήρθε σε αυτή την ζωή με κάποιο μεγαλύτερο χάρισμα. Θα είναι όμως ένοχος και πικρά τιμωρημένος εκείνος, όπου δεν μπορεί να αντικρίσει το χάρισμά του στο πραγματικό του μέγεθος και εκείνος, όπου δεν θα φροντίσει, με το χάρισμα που του δόθηκε, να δικαιολογήσει την ύπαρξή του και να εκτελέσει την αποστολή του».
Ἀνατολὴ καὶ Δύση
Ἁγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς ἐπισκόπου Ἀχρίδος
Ἡ Δύση εὑρίσκεται στήν σπασμώδη ταραχή, ἐνῶ ἡ Ἀνατολή στήν παραίτηση καί τήν ὑποταγή στό πεπρωμένο.
Ἄγγελοι, οἱ πρεσβύτεροι ἀδελφοί μας
Ἁγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς ἐπισκόπου Ἀχρίδος
Ἐπιμέλεια: Γ. Ρεντίφης
Γιὰ τὴν σωστὴ πίστη
Ἁγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς ἐπισκόπου Ἀχρίδος
Ἐπιμέλεια: Γ. Ρεντίφης
(Ὁμιλία ἐπὶ τῆς παραβολῆς τοῦ τελώνου καὶ φαρισαίου: Λουκ. ιη΄ 10-17).
Χριστὸς ἐτέχθη!
Ἁγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς ἐπισκόπου Ἀχρίδος
Πατῆσετε ἐδῶ γιὰ νὰ διαβάσετε (σὲ μορφὴ pdf) τὴν ἐπιστολὴ τοῦ ἁγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, ποὺ ἀναφέρεται στὸν χαιρετισμὸ «Χριστὸς ἐτέχθη!»
Μὴ ρωτᾶς τὸ πῶς
Λέμε πολλὲς φορὲς ὅτι τὸ πῶς ἔγινε ὁ κόσμος εἶναι ὑπόθεσις τῆς ἐπιστήμης, ἐνῷ τὸ ποιὸς ἔφτιαξε τὸν κόσμον ὑπόθεσις τῆς θεολογίας. Στὰ θεολογικὰ πράγματα συνήθως τὸ πῶς δὲν ἔχει θέση. Τοῦτο συμβαίνει, διότι ὁ Θεὸς δὲν εἶναι ἀντικείμενο γιὰ νὰ γνωρίζεται μὲ μεθόδους ἐπιστημονικές. Οἱ μεγάλοι Ἕλληνες Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας διέκριναν ἀναμέσον τοῦ τρόπου γνώσεως τοῦ Θεοῦ καὶ τοῦ τρόπου γνώσεως τῶν ἀντικειμένων. Ὁ Θεὸς δὲν εἶναι κάτι τὸ ἐπιστητόν. Ὅταν στὰ τοῦ Θεοῦ εἰσάγουμε τὰ τῆς ἐπιστήμης, τότε ἐπικρατεῖ σύγχυσις. Ἡ ἐπιστήμη καὶ ἡ φιλοσοφία εἶναι γιὰ τὰ κτιστὰ πράγματα. Γιὰ τὸν Θεὸ δὲν ὑπάρχουν ἐπιστημονικὲς ἀποδείξεις. «Ὁ μὲν οὖν Θεὸς ἀναπόδεικτος ὤν, οὐκ ἔστιν ἐπιστημονικός». Γι’ αὐτὸ καὶ στὴν ὀρθόδοξη παράδοση δὲν παρατηρήθηκε ποτὲ ἡ διαβόητος «σύγχυσις ἐπιστήμης καὶ θρησκείας», φαινόμενο ποὺ ἔλαβε χώρα στὴν Δύση μὲ ἐπιπτώσεις ὀλέθριες μέχρι σήμερα.